افیلیت مارکتینگ چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

افیلیت مارکتینگ چیست؟

اصطلاح بازاریابی وابسته  یا افیلیت مارکتینگ ( به انگلیسی Affiliate Marketing )به طرحی اطلاق می‌شود که از طریق آن شرکت‌ها یا افراد می‌توانند با تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت‌های دیگر، کمیسیون دریافت کنند. شما می توانید آن را به عنوان یک برنامه بازاریابی در نظر بگیرید که بر اساس عملکرد پاداش ارائه می کند.

بازاریابی وابسته Affiliate Marketing چگونه کار می کند؟

در این نوع برنامه بازاریابی، شرکت وابسته یا بازاریاب با یک شرکت (تبلیغ کننده) قرارداد می بندد و موافقت می کند که محصولات یا خدمات را معمولاً از طریق آنلاین تبلیغ کند. شرکت موافقت می کند که برای هر ارجاع توسط شرکت وابسته، کمیسیونی بپردازد. به عنوان مثال، یک بازاریاب ممکن است یک وبلاگ مسافرتی داشته باشد. به عنوان بخشی از یک طرح بازاریابی وابسته، آنها ممکن است یک پست وبلاگ بنویسند که دارای پیوندی به یک شرکت اجاره تعطیلات است. اگر یک خواننده وبلاگ روی آن لینک کلیک کند و اقامت خود را در شرکت اجاره رزرو کند، بازاریاب کمیسیونی در مورد ارزش معامله دریافت می کند.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که ارجاع تنها به معنای فروش کامل نیست. برنامه‌های وابسته از نظر هدف و آنچه تبدیل در نظر می‌گیرند متفاوت است. در بخش بعدی به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

مدل های پرداخت افیلیت مارکتینگ

برنامه های وابسته با توجه به مدل های پرداخت مختلف عمل می کنند. هر مدل برای مطابقت با اهداف تبلیغ کننده ایجاد شده است، که ممکن است از فروش یک محصول گرفته تا خبرنامه ها یا ثبت نام رویدادها را شامل شود.

رایج ترین مدل های پرداخت Affiliate Marketing  عبارتند از:

پرداخت به ازای فروش Pay per sale :

تحت این مدل، شرکت وابسته به ازای هر فروش که برای تبلیغ کننده ایجاد می کند،کمیسیون دریافت می کند.

پرداخت به ازای کلیک Pay per click:

پرداخت به ازای کلیک (اغلب به اختصار PPC) به این معنی است که وقتی یک مشتری بالقوه روی پیوندی به صفحه تبلیغ کننده کلیک می کند، شرکت وابسته غرامت دریافت می کند.

پرداخت به ازای سرنخ فروش Pay per lead:

بر اساس این مدل بازاریابی، شرکت وابسته برای هر سرنخ یا ارجاعی که برای تبلیغ کننده ایجاد می کند، کمیسیونی دریافت می کند. هیچ اقدام استانداردی وجود ندارد که کسی را به عنوان سرنخ واجد شرایط کند، اما گزینه‌های رایج شامل رزرو قرار، درخواست پاسخ به تماس، ثبت نام برای یک رویداد، درخواست نسخه نمایشی، درخواست تخمین یا ایجاد حساب کاربری است.

پرداخت به ازای ثبت نام Pay per sign up :

این نوع برنامه را می توان به عنوان یک نسخه خاص تر از مدل بازاریابی پرداخت به ازای سرنخ در نظر گرفت. تحت یک برنامه پرداخت به ازای ثبت نام، برای هر ارجاع که منجر به ثبت نام های جدید می شود، به شرکت وابسته کمیسیون پرداخت می شود، خواه برای خبرنامه، وبینار، آزمایش رایگان، دوره و غیره باشد.

پرداخت به ازای هر بازدید Pay per view:

پرداخت به ازای هر بازدید به این معنی است که کمیسیون وابسته به تعداد نمایش بنر یا پیوند بستگی دارد.

پرداخت در طول عمر Pay per lifetime:

این طرح به عنوان “کمیسیون های مکرر” نیز شناخته می شود. یک مثال می تواند بازاریاب باشد که یک محصول اشتراک ماهانه را از طرف تبلیغ کننده تبلیغ می کند. تحت این مدل بازاریابی، تا زمانی که ارجاع‌ها مشترک می‌مانند، شرکت وابسته به دریافت کمیسیون ادامه می‌دهد.

ردیابی بازاریابی وبسته Tracking

بازاریابی وابسته Affiliate marketing  مبتنی بر عملکرد است و بنابراین بسیار مشروط به ردیابی است. برای اینکه شرکت وابسته بتواند پرداخت را دریافت کند، کلیک‌ها، فروش‌ها، بازدیدها و سرنخ‌ها باید کمیت‌بندی شوند و به‌طور دقیق به نقطه مبدأ آن‌ها برگردند.

برای تعیین اینکه ارجاع از کجا آمده است، بسیاری از این برنامه‌های بازاریابی آنلاین از فناوری ردیابی استفاده می‌کنند که می‌تواند منشا یک معامله و نحوه ایجاد ترافیک وب‌سایت را ردیابی کند. پلتفرم های ردیابی را می توان به صورت سفارشی ساخت، اما این کار هزینه بر است. راه حل های ردیابی آماده گزینه مقرون به صرفه تری هستند. این موارد شامل هر چیزی از سیستم‌های ردیابی مبتنی بر مشتری مانند شناسه‌های منحصربه‌فرد و کوکی‌ها گرفته تا ابزارهای تبلیغاتی مبتنی بر رضایت است.

بسیاری از برنامه های بازاریابی وابسته وجود دارد که با داشبورد داخلی و توانایی گزارش ارائه می شوند. این امر ردیابی دقیق را حتی برای کسانی که تجربه ندارند آسان می کند.

انواع بازاریابی وابسته Affiliate marketing

دو نوع مدل بازاریابی وابسته وجود دارد: قرارداد مستقیم و شبکه های وابسته. در یک برنامه وابسته مستقیم، رابطه تبلیغ‌کننده و وابسته بدون واسطه پیش می‌رود. تحت این مدل، شرکت‌ها برنامه‌های وابسته خود را در خانه مدیریت می‌کنند و ممکن است اجازه تبلیغ محصول از طریق اشخاص ثالث را بدهند یا ندهند.

از سوی دیگر، شبکه های بازاریابی وابسته، سازمان های شخص ثالثی هستند که دسترسی به طیف وسیعی از برنامه های وابسته را ارائه می دهند. برای انجام این کار، یک شرکت وابسته باید یک حساب کاربری ایجاد کند. پس از انجام این کار، آن‌ها می‌توانند برنامه‌هایی را که معمولاً بر اساس کلیدواژه یا عمودی (مترادف دسته‌بندی) سازماندهی می‌شوند، مشاهده و مرور کنند.

فواید افیلیت مارکتینگ

این برنامه های بازاریابی مزایای متعددی را هم برای تبلیغ کننده و هم برای بازاریاب ارائه می دهد. برخی از مزایای کلیدی عبارتند از:

مقرون به صرفه بودن:

برخلاف تبلیغات سنتی، تبلیغ‌کننده تنها در صورتی ملزم به پرداخت است که وابسته به نتیجه خاصی دست یابد (مثلاً روی پیوند کلیک شده است، یک محصول خریداری شده است، یک ارجاع برای یک نسخه نمایشی ثبت نام کرده است، و غیره).

قرار گرفتن در معرض بیش از حد هدفمند:

پیوندهای وابسته و تبلیغات محصول در آن دسته از وب سایت هایی قرار می گیرند که اغلب توسط پایگاه مشتری هدف بازدید می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید