تست A/b برای افزایش راندمان و نرخ تبدیل سایت

تست A/B چیست و چه کاربردی دارد؟

What is A/B testing and what can it be used for?

تست های A/B دو نسخه از یک وب سایت را برای تعیین اینکه کدام نسخه برای دستیابی به یک هدف تعریف شده مناسب تر است. این می تواند دو یا چندد نسخه باشد . این تست می تواند در اپلیکیشن های موبایل یا حتی در ایمیل های ارسالی یا لندینگ پیج یا صفحات فرود و غیره نیز انجام شود . این تست با توجه به بازخورد کاربران انجام می شود .

تست A/b برای افزایش راندمان و نرخ تبدیل سایت
تست A/b برای افزایش راندمان و نرخ تبدیل سایت

تست A/B (که با عنوان‌های Spliting Testing و Bucket Listing نیز ذکر شده اند ) روشی است که با آن می‌توانید دو نسخه از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را با یکدیگر مقایسه می کنیم تا تشخیص بدهیم کدام یک از نسخه‌ها عملکرد  و نرخ تبدیل یا … بهتری دارند.

تست  A/B چیست ؟

تست های A/B (که گاهی به آن تست های تقسیم split tests  می گویند) دو نسخه از یک وب سایت را برای تعیین اینکه کدام نسخه برای دستیابی به یک هدف تعریف شده مناسب تر است، مقایسه می کند. چنین هدفی می تواند برای مثال افزایش نرخ تبدیل یا بهبود سایر شاخص های عملکرد (KPI) باشد.

تست A/B دو نسخه وب سایت را با هدایت تصادفی بازدیدکنندگان به یکی از دو نوع و اندازه گیری رفتار کاربر مقایسه می کند. این به مدیران وب‌سایت‌ها و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا چگونگی تأثیر رفتار کاربر با تغییر یک متغیر خاص را آزمایش کنند.

هدف از تست A/B

هدف از تست A/B یافتن بهترین نسخه ممکن وب سایت برای دستیابی به یک هدف خاص و یادگیری اینکه کدام تغییرات می تواند بازدیدکنندگان وب سایت را به سمت یک اقدام دلخواه سوق دهد.

در مقایسه با هزینه های ترافیک پرداخت شده، هزینه های افزایش نرخ تبدیل از طریق تست A/B نسبتاً کم است. بازگشت سرمایه تست A/B می‌تواند بسیار بالا باشد، زیرا حتی تغییرات کوچک در یک وب‌سایت می‌تواند منجر به افزایش قابل توجهی در سرنخ‌ها Leads  و فروش ایجاد شده شود.

تست A/B چگونه کار می کند؟

در تست A/B، نسخه دوم یک صفحه وب ایجاد می شود که در آن یک عنصر خاص اصلاح می شود. این تغییر می‌تواند در سرفصل‌ها، دکمه‌ها، تصاویر یا رنگ‌ها تأثیر بگذارد. این تغییر به ندرت شامل طراحی مجدد کامل یک صفحه می شود.

مرحله بعدی در تست A/B این است که نیمی از بازدیدکنندگان را به نسخه اصلی صفحه و نیمی دیگر را به نسخه اصلاح شده هدایت کنید. رفتار بازدیدکنندگان از هر دو طرف اندازه گیری و تحلیل می شود. به این ترتیب، می توانید تعیین کنید که آیا این تغییر تأثیر مثبت، منفی یا بدون تأثیری بر رفتار بازدیدکنندگان داشته است (مثلاً از نظر نرخ تبدیل).

تست A/B برای چه مواردی قابل استفاده است؟

می‌توانید از آزمون A/B برای بهینه‌سازی صفحات فرود، ایمیل‌ها یا صفحات تجارت الکترونیکی با توجه به نرخ تبدیل، سرنخ‌ها، ثبت‌نام‌ها و غیره استفاده کنید.

عناصر زیر از جمله موارد دیگر را می‌توان در آزمون A/B تغییر و تحلیل کرد:

  • دکمه های CTA: اندازه، شکل، متن، رنگ و مکان
  • متن های CTA: طول، محتوا و قالب بندی
  • سرفصل ها Headings : محتوا، طول، اندازه فونت، تایپوگرافی
  • متون Text : طول و محتوا
  • تصاویر: ثابت یا چرخ فلک، اندازه و محل قرارگیری

مزایا و معایب تست A/B

تست A/B برای آزمایش ایده‌های جدید و تعیین اینکه آیا به نتایجی مانند بهبود نرخ تبدیل، کاهش نرخ پرش یا افزایش زمان نگهداری منجر می‌شود، بسیار مفید است. می توانید تغییرات احتمالی در صفحه خود را مرحله به مرحله آزمایش کنید. به این ترتیب، می‌توانید تجزیه و تحلیل کنید که آیا رنگ‌ها، دکمه‌ها، طرح‌بندی‌ها یا تصاویر مختلف بر رفتار بازدیدکنندگان تأثیر می‌گذارند یا خیر.

با این حال، نقطه ضعف تست های A/B، زمان مورد نیاز برای آماده سازی و راه اندازی دو نسخه مختلف از یک وب سایت است.

علاوه بر این، برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک کم، ممکن است آزمایش‌ها در چند هفته یا چند ماه انجام شود تا پایگاه داده به اندازه کافی بزرگ برای نتایج معنادار به دست آید.

تست A/B همچنین نمی‌تواند مشکلات قابلیت استفاده در یک وب‌سایت را که ممکن است مسئول نتایجی مانند نرخ تبدیل پایین باشد، اندازه‌گیری یا نشان دهد.

اگر چندین متغیر به طور همزمان تغییر کنند، این خطر نیز وجود دارد که نتایج آزمون به اشتباه تفسیر شود.

ابزارهایی برای تست A/B

طیف وسیعی از ابزارهای حرفه ای برای تست A/B در اینترنت موجود است که برخی از آنها رایگان و برخی مشمول هزینه هستند:

Google Analytics – آزمایش‌ها

“آزمایشات” گوگل آنالیتیکس این ابزار را به یک پلتفرم تست A/B کامل تبدیل کرده است. کاربران می توانند تست های تقسیم را برای حداکثر 10 نسخه از یک صفحه انجام دهند.

KISSmetrics

KISSmetrics یک پلت فرم تحلیل قدرتمند است. کتابخانه جاوا اسکریپت KISSmetrics قابلیتی را فراهم می کند که به کاربران کمک می کند تست A/B خود را تنظیم کنند. کاربران همچنین می توانند KISSmetrics را در کد تست داخلی خود یا در پلتفرم تست A/B دیگری ادغام کنند.

Unbounce

با Unbounce می‌توانید صفحات فرود واکنش‌گرا را بدون دانش HTML ایجاد، منتشر و آزمایش کنید. Unbounce را می توان در انواع ابزارهای دیگر ادغام کرد. شما همچنین این امکان را دارید که به اعضای تیم نقش‌هایی اختصاص دهید، سرنخ‌ها را جذب کنید، و ویدیوها، فیدهای اجتماعی و ابزارک‌ها را برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل یک وب‌سایت یا ایمیل اضافه کنید.

 

Optimizely

Optimizely یکی از محبوب ترین ابزارهای تست WYSIWYG A/B است. Optimizely تست‌های مبتنی بر کمپین‌های تبلیغاتی، جغرافیا یا کوکی‌ها را فعال می‌کند تا طراحی و بهینه‌سازی محتوای شخصی‌شده را بر اساس بخش‌های مخاطب هدف تسهیل کند.

تست A/B و بهینه سازی موتورهای جستجو

گوگل به وب مسترها اجازه می دهد و آنها را تشویق می کند تا تست A/B را انجام دهند. این شرکت اعلام کرده است که انجام تست A/B یا چند متغیره خطری ذاتی برای رتبه بندی وب سایت شما ندارد. با این حال، اگر از ابزارهای تست A/B به روش اشتباه استفاده کنید، ممکن است رتبه شما به خطر بیفتد. بنابراین باید نکات زیر را برای تست A/B دنبال کنید:

تست های A/B نباید برای پنهان سازی مورد استفاده قرار گیرند. Cloaking به این معنی است که خزنده های موتورهای جستجو به نسخه ای متفاوت از سایت نسبت به کاربران هدایت می شوند تا موتور جستجو را فریب دهند. اما حتی اگر چنین اراده ای نداشته باشید

 

بنابراین، شما نباید اساساً محتوای صفحه خود را تغییر دهید. اگر گوگل متوجه شود که تنوع صفحه شما به طور قابل توجهی با صفحه اصلی تفاوت دارد نه تنها از نظر طراحی، بلکه از نظر وسعت و محتوا، ممکن است گوگل این تغییر را به عنوان پنهان کاری درک نکند و سایت شما جریمه شود. به همین دلیل، هرگز نباید تست A/B را بیش از حد لازم انجام دهید، زیرا ممکن است گوگل این کار را به عنوان تلاشی برای فریب تلقی کند.

علاوه بر این، اگر آزمون A/B چندین URL دارد، باید از تگ‌های متعارف برای مراجعه به صفحه اصلی استفاده کنید.

تنظیم تغییر مسیرهای 302 مضر نیست مگر اینکه به محتوای غیرمنتظره یا بدون پیوند هدایت شوند. از سوی دیگر، ریدایرکت های 301 نباید مورد استفاده قرار گیرند، زیرا به Google نشان می دهد که صفحه شما به طور دائم منتقل شده است که برای تست A/B اعمال نمی شود.

لینک های مربوطه

https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-do-a-b-testing
https://vwo.com/ab-testing/

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید