Server Response Time چیست و چگونه آنرا بهینه کنیم؟

8 روش برای کاهش موثر زمان پاسخگویی سرور Server Response Time

یکی از بزرگترین عوامل در تعیین سرعت بارگذاری وب سایت شما زمان پاسخگویی اولیه سرور است. همانطور که از نام آن پیداست، زمان پاسخ سرور سرعت پاسخگویی سرور شما به درخواست‌های کاربر است و به طور قابل‌توجهی بر تجربه کاربری (UX) سایت شما تأثیر می‌گذارد.

در این راهنما، نحوه شناسایی دلایل کندی زمان پاسخ سرور و به خصوص چگونگی کاهش زمان پاسخ اولیه سرور را مورد بحث قرار خواهیم داد.

زمان پاسخگویی سرور چیست؟

زمان پاسخ‌دهی سرور معیاری است که نشان می‌دهد پس از ارسال موفقیت‌آمیز درخواستی برای بارگذاری یک صفحه وب به سرور، چقدر طول می‌کشد تا یک دستگاه (یعنی رایانه) بازخورد از سرور دریافت کند.

اندازه گیری این یک معیار بسیار مهم است، زیرا بسیاری از برنامه های وب بدون این بازخورد نمی توانند کار کنند. در عین حال، زمان پاسخگویی طولانی سرور به یک دوره انتظار طولانی برای کاربر تبدیل می‌شود، که در طی آن صفحه وب اصلاً نمایش داده نمی‌شود یا با خطاهایی (تصاویر نیمه بارگذاری شده، طرح‌بندی‌های شکسته و غیره) نشان داده می‌شود.

بنابراین، زمان پاسخ آهسته سرور نه تنها بر سرعت بارگذاری تأثیر می‌گذارد، بلکه بر ثبات بصری کاربران نیز تأثیر می‌گذارد که با معیار دیگری به نام تغییر طرح تجمعی (CLS) اندازه‌گیری می‌شود.

با استفاده از یک اصطلاح فنی تر، زمان پاسخ سرور نیز زمان تا اولین بایت (TTFB) نامیده می شود، زیرا زمان مورد نیاز سرور برای ارسال یک بایت به کاربر به عنوان پاسخ به درخواست کاربر را اندازه گیری می کند.

چرا باید زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهید؟

به گفته گوگل، اگر یک وب سایت در بیش از سه ثانیه بارگذاری شود، مردم آن را ترک می کنند و ما اشاره کرده ایم که زمان پاسخگویی سرور نقش بسیار مهمی در تعیین بهینه بودن سرعت بارگذاری صفحه شما دارد.

بنابراین، زمان پاسخ بالا به نرخ پرش بالا تبدیل می شود.

نرخ پرش بالا فقط نشان دهنده تجربه منفی کاربر نیست. همچنین یک عامل منفی رتبه بندی SEO است. البته سرعت بارگذاری صفحه در حال حاضر یک فاکتور مهم رتبه بندی سئو است، به همین دلیل است که گوگل PageSpeed Insights خاص خود را دارد.

بنابراین، کاهش زمان پاسخ سرور به سه دلیل مهم است:

  • تجربه بهتر برای بازدیدکنندگان شما
  • نرخ پرش پایین تر
  • عملکرد بهتر سئو.

چه عواملی بر زمان پاسخگویی سرور و سرعت بارگذاری تاثیر می گذارد؟

ابتدا، زمان پاسخگویی خوب برای وب سایت شما چقدر است؟ زمان پاسخگویی بهینه سرور چقدر سریع است؟ به گفته گوگل، زمانی که TTFB کمتر از 200 میلی ثانیه باشد، یک وب سایت زمان پاسخگویی خوبی دارد. بنابراین:

اگر زمان پاسخگویی سرور شما کمتر از 100 میلی ثانیه باشد، عالی است.
بین 100 تا 200 میلی ثانیه خوب در نظر گرفته می شود.
بین 200 میلی ثانیه تا 1 ثانیه قابل قبول در نظر گرفته می شود، اما باید بهبود یابد.
بالای 1 ثانیه خیلی کند است. ممکن است لازم باشد زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهید.
می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای بررسی زمان پاسخ سرور فعلی خود استفاده کنید، اما اطلاعات مفید Google Pagespeed Insights (در بالا مورد بحث قرار گرفت) معمولاً کافی است. اگر زمان پاسخ فعلی شما بیش از 200 میلی ثانیه است، در اینجا چند عامل مهم وجود دارد که ممکن است مقصر باشند:

سرویس میزبانی وب

در بسیاری از موارد، زمان پاسخگویی سرور بالا ناشی از ارائه دهنده هاست بد وب است، به خصوص اگر از هاست اشتراکی به جای میزبانی اختصاصی استفاده می کنید.

تنظیمات هاست یا سرور

سرویس میزبانی و/یا تنظیمات سرور شما ممکن است به درستی بهینه نشده باشند.
منابع: اگر وب سایت شما صفحات، تصاویر، پلاگین ها، افزونه ها و برنامه های زیادی داشته باشد و ساختار خوبی نداشته باشند، سرعت وب سایت شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.
ذخیره سازی: ذخیره سازی مناسب به مرورگر وب اجازه می دهد تا به جای درخواست جدید هر بار به سرور، دارایی ها را از حافظه پنهان محلی بیرون بکشد. کش بهینه می تواند سرعت بارگذاری صفحه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد حتی اگر مستقیماً زمان پاسخگویی سرور را کاهش ندهد.
ترافیک وب سایت: به عنوان یک قاعده کلی، وقتی تعداد بازدیدکنندگانی که بیشتر از ظرفیت سرور شما در وب سایت شما درخواست می کنند، زمان پاسخگویی سرور را کاهش می دهد. در چنین مواردی، بازدیدکنندگان ممکن است اصلا نتوانند به وب سایت شما دسترسی داشته باشند.

چگونه زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهیم

1. مطمئن شوید که از یک سرویس میزبانی مناسب استفاده می کنید.

در بالا، ما بحث کردیم که چگونه سرویس میزبانی شما ممکن است مقصر زمان پاسخگویی سرور شما باشد، بنابراین اطمینان از اینکه از یک ارائه دهنده هاست معتبر و بهینه استفاده می کنید مهم است.

در حالت ایده آل، شما باید یک سرویس میزبانی اختصاصی را انتخاب کنید، اما همه ما می دانیم که آنها می توانند بسیار گران باشند. با این حال، خدمات هاست اشتراکی وجود دارد که به درستی بهینه شده اند و می توانند یک انتخاب مقرون به صرفه برای وب سایت های کوچکتر باشند.

بنابراین، هنگام انتخاب بین بسته‌های مختلف ارائه‌دهنده میزبانی، بررسی‌های آنلاین و توصیه‌هایی را برای ارائه‌دهندگانی که می‌توانند زمان پاسخگویی سرور سریع را حفظ کنند، بررسی کنید.

اگر بودجه دارید، استفاده از یک سرور اختصاصی بدیهی است که توصیه می شود و می تواند زمان پاسخگویی سرور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

سایر عوامل مرتبط با ارائه دهنده هاست خود که می توانید ادامه دهید

 

ذخیره بهینه:

اگر سایت شما مبتنی بر وردپرس است، می توانید از یک افزونه کش برای این منظور استفاده کنید. در غیر این صورت، ابزارهای مختلف ذخیره سازی شخص ثالث نیز وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید.
کاهش اسکریپت های PHP: اسکریپت های PHP اغلب در بسیاری از عناصر مختلف در وب سایت شما از تم ها، افزونه ها و موارد دیگر استفاده می شوند. آنها را کاهش دهید مگر اینکه کاملاً ضروری باشند. همچنین مطمئن شوید که سایت شما از به روزترین نسخه PHP استفاده می کند.

استفاده از CDN:

استفاده از سرویس CDN (شبکه تحویل محتوا) نیز می تواند راه بسیار خوبی برای کمک به بهبود سرعت صفحه شما باشد، اگر در حال حاضر از یک سرویس میزبانی اشتراکی با زمان پاسخگویی کمتر از حد مطلوب استفاده می کنید.

2. روی یک راه حل خوب برای مدیریت ربات سرمایه گذاری کنید.

حدود نیمی از کل ترافیک وب جهان از ربات ها می آید. اگر درخواست‌های بیش از حدی که سرور شما قادر به انجام آن است وجود داشته باشد، به زمان پاسخ‌دهی کندتر تبدیل می‌شود.

استفاده از یک راه حل مدیریت ربات مانند DataDome می تواند به مدیریت این ترافیک ربات کمک کند و به دو روش مختلف به کاهش زمان پاسخ سرور شما کمک کند:

تضمین خدمات برای بازدیدکنندگان قانونی:

وقتی ربات‌ها وب سایت شما را برای انجام فعالیت‌های مخرب می‌خزند، ممکن است ظرفیت پردازش سرور زیادی برای پاسخگویی به درخواست‌های آنها مورد نیاز باشد. هنگامی که یک راه حل مدیریت ربات بلادرنگ مانند DataDome وجود دارد، ترافیک ربات نامطلوب مسدود می شود و منابع سرور شما آزاد می شود و زمان پاسخگویی به طور موثر کاهش می یابد. با این کار، بهبود قابل توجهی در سرعت بارگذاری صفحه امکان پذیر است و سرعت مرور بهینه را برای بازدیدکنندگان قانونی تضمین می کند.

بهینه سازی پهنای باند سرور:

یک راه حل خوب برای مدیریت ربات می تواند به بهینه سازی پهنای باند سرور شما و صرفه جویی در فضای ذخیره سازی سرور شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک ربات صفحه ای با حجم 2 مگابایت درخواست کند و وب سایت هر ماه 100000 درخواست مشابه از ربات ها دریافت کند، 200 گیگابایت از پهنای باند سرور ارزشمند را اشغال می کند. باز هم، منابع متورم می تواند باعث افزایش زمان پاسخگویی سرور شود.

3. نفخ و اندازه منابع را کاهش دهید.

اگر سایت شما بر روی وردپرس است، حتما یک تم بهینه را انتخاب کنید. قالب های وردپرس می توانند حاوی کدهای مختلف جاوا اسکریپت و پی اچ پی باشند و زمانی که این کدها بهینه نشده باشند، می توانند زمان پاسخگویی سرور شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. مجدداً، نظرات را بررسی کنید و قبل از نصب، شهرت ایجاد کننده تم را بررسی کنید.

به طور مشابه، اگر از افزونه‌ها (یا افزونه‌ها/افزونه‌ها در صورتی که سایت شما مبتنی بر وردپرس نیست) استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که از پلاگین‌های بهینه‌شده‌ای استفاده می‌کنید که پف کرده نیستند تا زمان پاسخگویی سرور شما را کاهش ندهند.

نکات تکمیلی در این رابطه:

 

جاوا اسکریپت و CSS را کوچک کنید.

برای اکثر وب سایت ها، CSS دستور می دهد که وب سایت چگونه به نظر برسد و چگونه کار کند. آنها می توانند مقدار قابل توجهی از فضای ذخیره سازی روی سرور را اشغال کنند، و همین را می توان در مورد جاوا اسکریپت نیز گفت. Minifying اساساً فشرده سازی خطوط غیر ضروری، فاصله ها و کاراکترهای کدهای CSS و JavaScript برای صرفه جویی در اندازه فایل و بهبود سرعت پردازش این کدها است. باز هم، اگر در وردپرس هستید، افزونه های مختلفی وجود دارند که می توانند در این مورد کمک کنند.

بهینه سازی تصاویر و فیلم ها

امروزه بیشتر وب سایت ها سرشار از دارایی های بصری مانند تصاویر و ویدیوها هستند. اطمینان حاصل کنید که تمام فایل های تصویری و ویدیویی قبل از آپلود در وب سایت شما به درستی بهینه و فشرده شده اند. ابزارهای مختلفی وجود دارد که به شما امکان می دهد فایل ها را به صورت انبوه فشرده کنید و می توانند به کاهش حجم فایل ها و بهبود زمان پاسخگویی سرور شما کمک قابل توجهی کنند.

 

4. پایگاه داده خود را بهینه کنید.

پیاده سازی بهینه سازی پایگاه داده در CMS شما می تواند یک راه بسیار موثر برای بهبود عملکرد سرور شما باشد.

هرچه محتوای شما بزرگتر شود (پست های وبلاگ بیشتر، نظرات بیشتر و غیره)، اندازه پایگاه داده شما بزرگتر خواهد شد و وب سایت شما کندتر اجرا خواهد شد.

CMS های مدرن معمولاً یک راه نسبتاً آسان برای بهینه سازی پایگاه داده خود ارائه می دهند. به عنوان مثال، وردپرس پلاگین های مختلفی مانند WP-Optimize را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد این عملکرد را به راحتی انجام دهید.

5. پیش واکشی.

Pre-fetching به معنای پیش‌بینی و اجرای دستورالعمل‌ها قبل از درخواست کاربر از دستورالعمل است. به عنوان مثال، بارگیری برخی از محتوا یا پیوندها از قبل با پیش بینی درخواست های آینده کاربر.

مرورگرهای مدرن معمولاً امکان پیش واکشی را فراهم می کنند. به طور کلی، سه نوع مختلف پیش واکشی وجود دارد:

پیش واکشی پیوند: اگر فقط یک یا چند لینک در یک صفحه وجود دارد و مطمئن هستید که کاربر روی یک پیوند خاص کلیک می کند، می توانید پیش واکشی پیوند را انجام دهید. این برای یک تجربه کاربری پایدارتر در وب سایت مفید است و می تواند برای مثال برای بارگذاری سریعتر صفحه سبد خرید پس از افزودن موارد توسط کاربر اعمال شود.
DNS Pre-Fetching: تغییر نام دامنه به فرم های آدرس IP از قبل برای بارگیری سریعتر.
پیش رندر: رندر برخی از عناصر یا کل صفحه از قبل
در حالی که پیش واکشی قطعا برای بهبود زمان پاسخگویی سرور موثر است، نیاز به درک درستی از رفتار کاربر شما دارد، در غیر این صورت به اتلاف منابع تبدیل خواهد شد.

6. از فونت های وب خودداری کنید.

فونت های وب یا تایپوگرافی وب در وب سایت های جدیدتر به طور فزاینده ای محبوب شده اند، اما زمانی که به درستی بهینه سازی نشده باشند،

آنها می توانند فشار بیشتری به سرور شما وارد کنند و سرعت رندر صفحه شما را کاهش دهند. این به این دلیل است که فونت های وب اساساً درخواست های HTTP اضافی را به منابع خارجی اضافه می کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، فقط از سبک های فونت وب استفاده کنید که کاملاً ضروری هستند، و در صورت امکان فقط مجموعه کاراکترهایی را که در سایت استفاده می شود شامل کنید. اما اگر مجبور به استفاده از فونت های وب هستید، مطمئن شوید که از فرمت های جدید WOFF 2.0 برای فشرده سازی بهتر استفاده می کنید.

7. خطاهای 404 را حذف کنید.

هنگامی که کاربران صفحه ای را درخواست می کنند که دیگر وجود ندارد، خطاهای 404 به آنها داده می شود. این درخواست‌ها همچنان منابع سرور شما را مصرف می‌کنند و ممکن است در صورت وجود درخواست‌های زیاد، سرعت سرور شما را کند کنند.

شما می توانید از ابزارها و پلاگین های مختلفی برای تشخیص وجود URL های خطای 404 در وب سایت خود استفاده کنید، از جمله ابزار رایگان و مفید Google Webmaster Tools.

هنگامی که خطاهای 404 را در سایت خود شناسایی کردید، میزان ترافیک ایجاد شده توسط آنها را بررسی کنید. اگر پیوندها هیچ ترافیکی ایجاد نمی کنند، می توانید آنها را همانطور که هستند رها کنید. با این حال، اگر آنها همچنان مقداری ترافیک ورودی ایجاد می کنند، ممکن است بخواهید تغییر مسیرها را تنظیم کنید و آدرس های پیوند را برای پیوندهای داخلی اصلاح کنید.

با این حال، توصیه می کنیم از تغییر مسیرها استفاده نکنید مگر اینکه کاملاً ضروری باشند. تغییر مسیرها به درخواست های HTTP اضافی تبدیل می شوند که می توانند عملکرد سایت شما را کاهش دهند.

8. همه چیز را به روز نگه دارید.

نسخه‌های جدید نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید اغلب بهبود عملکرد را به همراه دارند. به عنوان مثال، ارتقاء از وردپرس 8.0 به وردپرس 8.1 به افراد Kinsta سرعت 47.10 درصدی را در وب سایت خود بهبود بخشید.

به طور مشابه، اگر از وردپرس استفاده می کنید، به روز نگه داشتن تم ها و افزونه های خود مهم است زیرا وصله ها اغلب دارای ویژگی های افزایش عملکرد هستند. به طور کلی، بهترین روش در نظر گرفته می‌شود که فقط مضامین و افزونه‌های مورد نیاز خود را نگه دارید و بقیه را حذف کنید تا فضای غیرضروری را اشغال نکنند.

همانطور که بحث شد، یک کاربر معمولی اکنون انتظار دارد یک صفحه وب در کمتر از 3 ثانیه بارگیری شود. این به زمان پاسخگویی سرور 200 میلی‌ثانیه یا کمتر تبدیل می‌شود. اگر از این سرعت بالاتر باشید، نرخ پرش بالاتری را در وب سایت خود خواهید دید که معمولاً به کاهش ترافیک وب سایت و درآمد منجر می شود.

بنابراین، توصیه می کنیم فعالیت های زیر را برای کاهش موثر زمان پاسخگویی سرور انجام دهید:

بررسی و ارزیابی عوامل کلیدی که بر زمان پاسخ سرور و عملکرد وب سایت به طور کلی تأثیر می گذارد.
سرعت فعلی سایت خود را تست کنید و خطاهای احتمالی را بررسی کنید.
اطمینان حاصل کنید که منابع سایت شما همیشه به درستی فشرده و بهینه شده است، از جمله برای پلاگین ها و تم ها.

دیدگاه‌ خود را بنویسید