راهنمای آسان برای ایجاد نقشه سایت (sitemap)

نقشه سایت حتما قبلاً ده ها بار شنیده اید.

اما آیا واقعاً می دانید نقشه سایت چیست و چرا برای وب سایت شما بسیار مهم است؟

در این پست وبلاگ، ما قصد داریم به طور خلاصه در مورد اینکه نقشه سایت sitemap چیست، چه عملکردهایی را انجام می دهد، چگونه می توانید یک نقشه سایت برای وب سایت خود ایجاد کنید و برخی از جنبه های فنی دیگر داشتن نقشه سایت را مورد بحث قرار می دهیم.

 

نقشه سایت چیست؟

به زبان ساده، نقشه سایت دقیقاً همان … نقشه وب سایت شما است.

این شامل اطلاعات حیاتی در مورد وب سایت شما است و وظیفه اصلی آن اطلاع رسانی به موتورهای جستجو مانند Google از تمام صفحات مختلف وب سایت شما است.

نقشه سایت بسیار مهم است زیرا به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا اطلاعات دقیقی در مورد وب سایت شما به دست آورند. علاوه بر این، دسترسی را نیز افزایش می دهد – زیرا به موتورهای جستجو اجازه می دهد به تمام صفحات وب سایت شما دسترسی داشته باشند. در نهایت، این قابلیت دسترسی به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا به سرعت تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و آنها را در موتورهای جستجو رتبه بندی کنند.

به عبارت دیگر، داشتن نقشه سایت ممکن است مستقیماً بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارد.

با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که صرف داشتن یک نقشه سایت، رتبه‌بندی بالاتر موتورهای جستجو را تضمین نمی‌کند – یا حتی فهرست‌های موتورهای جستجو را در این زمینه.

نقشه سایت هرگز تضمین نمی کند که یک صفحه وب خاص در لیست موتورهای جستجو رتبه بندی می شود. کاری که نقشه سایت در واقع انجام می دهد این است که دید محتوای شما را افزایش می دهد و به خزنده های موتورهای جستجو اجازه می دهد به طور کامل به وب سایت شما و تمام محتویات آن و صفحات وب مختلف دسترسی داشته باشند.

فرمت نقشه سایت چیست؟

یک نقشه سایت می تواند چندین فرمت داشته باشد، یعنی:

  • XML
  • RSS
  • متن
  • HTML

Google Sites (برای وب‌سایت‌هایی که با Google Sites ساخته و تأیید شده‌اند)

برای جزئیات بیشتر در مورد تمام این قالب های مختلف نقشه سایت، این مقاله توسط گوگل را بخوانید.

با این حال، XML رایج ترین قالب نقشه سایت است که توسط اکثر وب مسترها استفاده می شود. و از آنجایی که اکثر وب سایت ها و وبلاگ ها توسط وردپرس پشتیبانی می شوند، وردپرس به طور کامل از فرمت XML پشتیبانی می کند. در واقع توصیه می شود.

نقشه سایت – محدودیت

نقشه سایت برای وب سایت شما عالی است، اما بدون محدودیت نیست.

به عنوان مثال، نقشه سایت نمی تواند بیش از 50000 URL داشته باشد. همچنین فایل نقشه سایت نمی تواند بیشتر از 10 مگابایت باشد.

برای اکثر وب سایت ها و مشاغل، یک فایل نقشه سایت باید کافی باشد، زیرا تعداد کمی از وب سایت ها حاوی بیش از 50000 URL هستند.

با این حال، اگر وب‌سایت‌های بسیار بزرگی با بیش از 50000 URL دارید، ممکن است بخواهید گزینه‌های دیگری را بررسی کنید زیرا یک فایل نقشه سایت کار را انجام نمی‌دهد.

اگر این مورد در مورد وب سایت شما باشد، به چندین نقشه سایت و یک فایل فهرست نقشه سایت نیاز خواهید داشت.

نقشه سایت چندگانه و فهرست نقشه سایت

مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید.

سپس، تمام آن نقشه های سایت از طریق فهرست نقشه سایت قابل دسترسی خواهند بود.

به عبارت دیگر، یک فهرست نقشه سایت شامل چندین نقشه سایت است که شامل کل اطلاعات یک وب سایت است.

چگونه یک نقشه سایت ایجاد کنیم؟

اکنون که تمام اطلاعات مهم در مورد اینکه نقشه سایت چیست، چرا ایجاد شده است و محدودیت های آن چیست، بیایید به موضوع اصلی خود بپردازیم، به عنوان مثال،

چگونه یک نقشه سایت ایجاد کنیم؟

خوشبختانه، برای ایجاد نقشه سایت نیازی به دانستن هیچ کدی ندارید. ابزارهایی وجود دارند که به شما امکان می دهند نقشه سایت را تنها در چند کلیک و چند ثانیه بسازید.

یک راه ساده برای ایجاد نقشه سایت، انجام آن از طریق XML-sitemaps.com. است.

فقط آدرس وب سایت خود را وارد کنید و اجازه دهید تمام صفحات سایت شما را بخزد. پس از اتمام کار، یک فایل نقشه سایت XML برای شما ایجاد می کند که آن را به حساب Google Webmaster خود آپلود یا اضافه می کنید (که اکنون به عنوان کنسول جستجوی گوگل Google Search Console نامیده می شود)

روش دیگر این است که یک افزونه وردپرس شخص ثالث فایل نقشه سایت شما را ایجاد کند. افزونه Yoast SEO یکی از بهترین افزونه های سئو برای وب سایت های وردپرسی است. عملکردهای مهم زیادی را برای بهبود سئوی وب سایت شما انجام می دهد. و یکی از این عملکردهای مهم این است که به شما امکان می دهد یک فایل نقشه سایت به روز برای وب سایت خود ایجاد کنید.

هنگامی که افزونه Yoast SEO را نصب کردید، آن را در نوار کناری سمت چپ جستجو کنید و روی نقشه سایت XML کلیک کنید.

سپس عملکرد نقشه سایت را «فعال» کنید و به افزونه اجازه دهید جادوی خود را انجام دهد.

همچنین می‌توانید نقشه سایت XML خود را در برگه «عمومی» بیابید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فقط روی دکمه XML Sitemap کلیک کنید.

کلمات پایانی

نقشه های سایت مهم هستند. مطمئن شوید که وب سایت شما دارای یکی است. اگرچه مکان خاصی را در صفحات نتایج موتور جستجو تضمین نمی کند، اما تمام محتویات صفحه وب شما را در دسترس موتورهای جستجو قرار می دهد. و این به ربات های موتورهای جستجو کمک می کند که وب سایت شما را خزنده کنند و به طور بالقوه شانس شما را برای رتبه بندی در SERP ها افزایش دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید