عوامل رتبه بندی سئو (SEO Ranking Factors) – راهنمای کامل

رنک سئو چیست و چگونه م توانیم بالاترین رنک را بگیریم و حاصل آن چه خواهد بود ؟

هر سال، عوامل رتبه بندی و رنک موتورهای جستجو در کنار پیشرفت ها و به روز رسانی الگوریتم های گوگل به روز می شوند.

با توجه به ماهیت پیچیده سئو، این بدان معناست که آژانس های متمرکز بر سئو  باید زیرک بمانند و آماده تنظیم باشند. در واقع، این برای توانایی ما برای ارائه نتایج ثابت بسیار اساسی است.

یکی از بزرگترین چالش های سئو که بازاریابان با آن روبرو هستند، به روز ماندن در مورد فاکتورهای رتبه بندی است.

SEO Ranking Factors – Complete Guide

تعداد زیادی فاکتور رتبه‌بندی درون و خارج از صفحه وجود دارد که به درجات مختلف بر عملکرد سئو  تأثیر می‌گذارد. به قدری که حتی برای بازاریابان باتجربه جستجو آسان است که توجه گاه به گاه را از دست بدهند (یا به سادگی فراموش کنند).

برای افراد تازه کار، به این معنی است که تلاش برای دستیابی به هر پیشرفتی می تواند بسیار دلهره آور به نظر برسد.

با در نظر گرفتن تمام موارد فوق، ما مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سئو را گردآوری کرده ایم و به به روز رسانی منظم این محتوا ادامه خواهیم داد.

 

1. محتوای معتبر (Authoritative Content)

این روزها، شما به سادگی نمی توانید لیستی از عوامل رتبه بندی سئو را بدون صحبت در مورد محتوا داشته باشید!

محتوای معتبر نان و  سئو کره است. با پیوندهای با کیفیت، این دو عامل بسیار مهم هستند. و منطقی است درست است؟

موتورهای جستجو مانند گوگل در تلاش هستند تا محتوای مفید و مرتبط را در اختیار کاربران قرار دهند. برای قرار گرفتن در رادار آنها، سایت شما باید پست های معتبری داشته باشد که توجه مخاطبان هدف شما را جلب کرده و ارزش واقعی ارائه دهد.

آیا می‌خواهید برخی از داده‌های حمایت از این ادعاها را ببینید؟ این نظرسنجی را بررسی کنید که محتوای روی صفحه را به عنوان موثرترین تاکتیک سئو رتبه بندی می کند.

 

Ascend_Statistics-compressor-1
Ascend_Statistics-compressor-1

غافلگیر شدن؟ امیدوارم که نه! محتوا در 5-10 سال گذشته از اهمیت رو به رشدی برخوردار بوده است.

اما نگران نباشید، اگر قبلاً روی این روش سرمایه گذاری نکرده اید، هنوز دیر نشده است. در واقع، چندین راه عالی برای شروع به دست آوردن جایگاه در زمینه محتوا وجود دارد.

شما می‌توانید با نوشتن مقاله‌های گاه به گاه خود در وبلاگ شروع به کار کنید، اما اگر واقعاً نتایجی را می‌خواهید، به یک استراتژی بازاریابی محتوا (content marketing strategy) نیاز خواهید داشت که با تحقیقات هوشمندانه تغذیه می‌شود.

 

اگر به دنبال استخدام استعدادهای داخلی نیستید، بسیاری از سازمان‌ها با بازاریابی محتوایی خود به موفقیت برون‌سپاری می‌شوند. شاید جای تعجبی نداشته باشد که  این حوزه از تخصص گسترده ای برای ما باشد، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است بتوانیم کمک کنیم، در تماس با ما و درخواست مشاوره رایگان یا پیشنهاد قیمت درنگ نکنید.

خوشحال می شویم با شما ملاقات کنیم و در مورد نیازهای بازاریابی محتوای شما بیشتر بیاموزیم و با شما یک استراتژی متمرکز بر نتایج بسازیم.

2. بک لینک ها  (Backlinks)

یکی دیگر از عوامل سئو که با محتوا همتراز است، بک لینک ها هستند. همانطور که در بالا دیدید، محتوا به عنوان یکی از حیاتی ترین عناصر هر کمپین سئو در یک مرحله قفل است.

پس از بهینه سازی اولیه یک وب سایت، به ناچار می خواهید بر روی لینک سازی با کیفیت بالا تمرکز کنید. به اندازه کافی خنده دار، برخی از بهترین راه ها برای انجام این کار شامل استفاده از محتوا است.

تاکتیک‌ها شامل ارسال مهمان، کسب درآمد، بازاریابی تأثیرگذار و بازیابی لینک است.

تصادفی نیست که سایت های برتر گوگل لینک های بیشتری نسبت به بقیه دارند. برایان دین از Backlinko مطالعه ای انجام داد که تقریباً این معامله را مهر و موم کرد.

 

اما فراموش نکنید… کیفیت بر کمیت. این افراد 1999 نیستند. پر کردن لینک و سایر تاکتیک‌های کلاه سیاه به شما کمکی نمی‌کنند و ممکن است برای شما جریمه شوند.

اما اشتباه نکنید، پیوندهای با کیفیت بالا همچنان برای کسب رتبه های بالاتر ضروری هستند. گوگل به سادگی در تعیین اینکه چه لینک هایی واقعا با کیفیت هستند بسیار پیچیده تر و موثرتر شده است.

3. نمایه متنی لنگر (Anchor Text Profile)

راه دیگر برای به حداکثر رساندن تأثیر پیوندهایی که به دست می آورید، ارزیابی انکر تکست استفاده شده است. این به رشته ای از متن اشاره دارد که پیوند در آن جاسازی شده است.

معمولاً شما می خواهید از متن های لنگر مرتبط با محتوایی که به آن پیوند داده می شود استفاده کنید. خزنده های وب و کاربران از آن برای تعیین اینکه پست در مورد چیست استفاده می کنند. هرچه در انتقال صفحه ای که به آن پیوند می دهید مؤثرتر باشید، احتمال رضایت کاربر بیشتر است.

همانطور که ممکن است تصور کنید، اینها یک فرصت عالی برای گنجاندن کلمات کلیدی مورد نظر شما در حد مناسب هستند.

اما مراقب باشید، چیزی به نام “بهینه سازی بیش از حد” وجود دارد. با ایجاد یک نمایه متن لنگر متنوع از این امر جلوگیری کنید. بهینه سازی برای انواع متن لنگر مانند متن مارک دار، نشانی های اینترنتی برهنه، و عبارات مرتبط با موضوع.

متأسفانه، هیچ استراتژی یکسانی وجود ندارد. بهترین شرط شما این است که یک تحلیل رقابتی انجام دهید تا متوجه شوید رقبای صنعت شما  در حال انجام آن هستند.

یک ابزار تحقیق رقابتی مانند Ahrefs برای این کار عالی است. با شکستن نمایه کلمه کلیدی ارگانیک رقیب کار می کند. با ابزار “Keywords Explorer”، همچنین می تواند کلمات کلیدی مورد نظر را در اختیار شما قرار دهد.

 

4. فاکتورهای عملکرد سئو روی صفحه (On-page Performance Factors)

بنابراین ما کمی در مورد عوامل خارج از صفحه صحبت کرده ایم و محتوا را پوشش داده ایم. اما هنوز تعداد زیادی فاکتور در صفحه وجود دارد که هنوز درباره آنها صحبت نکرده ایم.

علاوه بر محتوا و فاکتور سئوی خارج از صفحه

، رتبه‌بندی سایت شما نیز تحت تأثیر تجربه کاربر قرار می‌گیرد.
ارائه یک تجربه کاربری به یاد ماندنی بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. این بستگی به عوامل متعدد سئو داخلی صفحه دارد. در اینجا برخی از مهم ترین مواردی که ارزش بررسی دارند آورده شده است.

سرعت بارگذاری صفحه (Page Loading Speed)

چه دوست داشته باشید چه نخواهید، مخاطبان آنلاین می توانند انتخاب کننده باشند. طبق آمار، 40 درصد از بازدیدکنندگان وب سایتی را ترک می کنند که بارگذاری آن بیش از 3 ثانیه طول می کشد. این منجر به نرخ پرش بالا می شود که نشان دهنده تجربه بد کاربر است. در اینجا راهنمای ما برای بهینه سازی سرعت سایت است. ما همچنین یک مطالعه مشترک با GTMetrix انجام دادیم که می توانید اینجا را بررسی کنید.

سازگاری با موبایل (Mobile-Friendliness)

دو سال پیش، گوگل اعلام کرد که جستجوهای موبایل در صدر جستجوهای دسکتاپ قرار گرفته است. با ابتکاراتی مانند نمایه سازی موبایل اول و Google AMP، واضح است که موبایل یک اولویت است. انطباق با این تغییرات به لطف تم ها و ابزارهای پاسخگو مانند تست موبایل دوست آسان است.

گواهی SSL/TLS

علاوه بر رعایت آنچه گوگل به عنوان سیگنال رتبه بندی توصیف می کند، HTTPS اعتماد بازدیدکنندگان را نیز افزایش می دهد. اگر بتوانید امنیت داده ها را تضمین کنید، کاربران تمایل بیشتری دارند تا مشترک شوند یا مشتری پرداخت کنند. ادامه مطلب

نرخ کلیک (Click-Through Rate)

نرخ کلیک یا CTR تعداد کلیک‌های سایت شما را در مقایسه با تعداد دفعاتی که پیوند ظاهر می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند. جدای از رتبه بالاتر در جستجو، می توانید CTR را با بهینه سازی عناوین صفحه و توضیحات متا نیز بهبود بخشید.

ساختار پیوند داخلی (Internal Link Structure)

یک ساختار لینک داخلی بهینه شده به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا بیشتر سایت شما را ببینند. همچنین به خزنده‌ها کمک می‌کند تا صفحات قابل فهرست‌سازی بیشتری را کشف کنند. این به گسترش «آب پیوند» از منابع معتبر و مرتبط با زمینه کمک می کند.

5. سیگنال های برند (Brand Signals)

 

وقتی صحبت از قابلیت کشف، اقتدار و قابل اعتماد بودن به میان می آید، سئو و برندسازی دست به دست هم می دهند.

با تمرکز بر سیگنال های اجتماعی در داخل و خارج از یک وب سایت شروع کنید. این شامل تعداد لایک‌های یک پست، تعداد فالوورهای یک صفحه و غیره است.

این اعداد به کاربران کمک می کند تا ارزش یک محتوا را تعیین کنند. در نتیجه، می‌تواند ترافیک، اشتراک‌گذاری مجدد و پتانسیل محتوا برای پیوندهای بیشتر را افزایش دهد.

در نهایت، به یاد داشته باشید که گوگل با لینک های فیس بوک و توییتر به گونه ای رفتار می کند که گویی بک لینک های معمولی هستند. خزنده‌های آن‌ها همچنین از آنها برای اندازه‌گیری ارتباط و کشف محتوای قابل نمایه‌سازی استفاده می‌کنند – اما نه به عنوان فاکتورهای رتبه‌بندی.

نتیجه
این فاکتورهای رتبه بندی فقط نوک کوه یخ هستند.

در هنگام ساختن استراتژی سئوی خود باید موارد زیادی را در نظر بگیرید که می‌توانیم در تمام طول روز به پوشش آنها ادامه دهیم! افسوس، همه ما باید از جایی شروع کنیم، و اینها ارزش زمان، توجه و انرژی شما را دارند.

فاکتورهای رنک سئو را با توجه اعمال کنید و نتایج مثبت را دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید