اصول سئو سایت

اصول سئو سایت – فاکتورهای اساسی سئو

همانطور که میدانید سئو مجموعه قواعد ، فاکتورها و اقداماتی برای رتبه بندی بهتر در صفحات جستجوی گوگل می باشد. این فاکتورها گاهی مشخص ، گاهی بیشتر حدس و گمان و مواقعه ای دستخوش الگوریتم های گوگل می باشد.

می توان گفت اصول سئو مجموعه اقدامات کاملا مشخص و توصیه شده توسط گوگل و  موتورهای جستجو دیگر می باشد. اصول سئو شفاف و بدور از حدس و گمان می باشد.

سئو چیست؟ از زبان گوگل

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، عبارت است از قرار دادن محتوایی در سایت شما که پتانسیل بهبود دید سایت شما را برای موتورهای جستجو و کاربران آنها دارد. به عبارت دیگر، سئو می تواند به سایت شما کمک کند تا در جستجوهای مرتبط بیشتر نشان داده شود.

هنگام تلاش برای بهبود سئوی سایت خود باید به چند نکته توجه کنید.

در اینجا چند نکته برای شروع شما وجود دارد:

اطمینان حاصل کنید که نوشته روی وب سایت شما واضح، مفید و توصیفی است.
موضوع خود را به زبانی ساده و خوانا توضیح دهید.
کلمات کلیدی مرتبط را درج کنید، که کلماتی هستند که فکر می‌کنید کاربر ممکن است هنگام جستجوی آنلاین برای آنچه ارائه می‌دهید جستجو کند. (منبع: گوگل)

 

مقاله مرتبط: سئو چیست؟ راهنمای جامع سئو سایت

اصول سئو سایت
اصول سئو سایت و توجه به آنها

سئو دامنه

گفته می شود ،در انتخاب نام  دامنه سایت بهتر است به نکاتی توجه کنیم .

بعضی نکات دامنه انتخاب :

  • کوتاهی نام دامنه
  • به یاد ماندنی بودن دامنه
  • نشان دهنده برند
  • دارای کلمات کلیدی
  • هماهنگ با ایمیل ، صفحات اجتماعی دامنه.
  • استفاده از پسوند مناسب ( ای ار برای آنهایی که در ایران فعالیت دارند و دات کام برای کسانی که ممکن است تجارت بین المللی هم داشته باشند)

گفته می شود که هر چقدر عمر دامنه بیشتر باشد، آن دامنه دارای ارزش بالاتری است .

خوب عده ای تصور می کنند ( این تصور می تواند کاملا درست باشد ) که استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه می تواند به سئو سایت کمک کند. گاهی عده ای تصور می کنند که سئو سایت همین یک کار است ، استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه . اما این از اصول سئو نیست .

ما سایت های برتری داریم که نشان یک برند هستند و کلمات کلیدی کسب و کار خود را در نام دامنه استفاده نکرده اند، مثلا سایت ها مثل  دیوار یا شیپور ، از کلمه کلیدی ” آگهی نامه  ” در نام دامنه استفاده نکرده اند  اما بهترین سایت های آگهی نامه می باشند و سئو عالی هم کسب کرده اند .

گوگل با صراحت اعلام نکرده است که کلمات کلیدی در نام دامنه می تواند بر سئو سایت تاثیر بگذارد. اما بسیاری از متخصصان سئو بر این باور هستند که این روش یکی از فاکتورهای سئو سایت می باشد.

 عمر دامنه

یکی از فاکتورهای سئو عمر دامنه یا اعتبار دامنه می باشد . البته این دو مفهوم جدا می باشند. عمر دامنه بر سئو سایت تاثیر گذار می باشد، اما آیا همیشه اینگونه است ، یعنی یک دامنه جدید امکان رقابت با این سایت ها را ندارند.

به تجربه بر ما ثابت شده است که سایت های قدیمی تر سئو بهتری دارند، اما این شامل سایت های خوب قدیمی می باشد ، بسیاری از سایت های قدیمی هنوز از سئو مناسب بی بهره هستند ، پس می توان گفت عمر دامنه می تواند یکی از فاکتورهای سئو باشد ، اما گوگل نکرده است که عمر دامنه از اصول سئو است.

من مقاله مفصلی در مورد دامنه، نحوه انتخاب و فاکتور مهم سئو دامنه دارم ( لینک : راهنمای جامع انتخاب و خرید دامنه)

تولید محتوای عالی از اصول سئو سایت می باشد .

به جرات می توان گفت اصلی ترین فاکتور سئو یک سایت تولید محتوا می باشد ، تولید محتوا که پاسخ گوی مخاطبان باشد تاثیر بالائی در سئو یک سایت دارد. محتوای تولید شده باید معتبر، کامل، مطابق نیاز و سلیقه کار باشد .

تولید محتوا از روش هایی موثر سئو سایت می باشد . تولید محتوای مناسب با توجه به کلمات کلیدی و شناخت مخاطب تهیه می شود.

نوع نگارش ، پاراگراف بندی ، استفاده از تصاویر و مدیهای مدرن ( ویدئو ، پی دی اف ، اینفوگرافیک ، پادکست و … )  و هر آنچه در خوانائی و شیوایی محتوا موثر است ، سئو بهتری برای سایت حاصل خواهد کرد.

سرعت سایت از اصول سئو می باشد .

بسیاری از سئوکارهای حرفه ای بر سرعت سایت تاکید دارند. گفته می شود گوگل و سایر موتورهای جستجو سرعت سایت را از اصول سئو می دانند . در واقع سرعت سایت یکی از فاکتورهای سئو تکنیکال می باشد.

عدد 3 ثانیه را موتورهای جستجو به عنوان استاندارد مشخص کرده اند. آیا به راستی سایتی که محتوای مناسب دارد اما سرعت لود سایت بیش از 3 ثانیه باشد، در جستجوهای گوگل رتبه نمی گیرند.

گاهی رتبه های برتر موتورهای جستجو سرعت لودشان بیش از 7 ثانیه و گاهی بیش از 10 ثانیه طول می کشد . اما همچنان می توان گفت که سئو ارتباط نزدیکی با سرعت لود سایت دارد.

 

بهینه سازی سایت برای موبایل و تاکید برای اصول سئو سایت

گوگل با توجه به نرخ بالای بازدیدهای موبایل ، مبنای کار خود را بر موبایل سایت گذاشته است . نوع ایندکس گوگل بر مبنای نسخه موبایل سایت است . بهینه سازی سایت برای موبایل از اصول سئو سایت است .

 

طراحی سایت واکنش گرا

گوگل داشتن دو نسخه از یک سایت را تایید نمی کند، مثلا ما برای کامپیوتر یک سایت طراحی کنیم و برای موبایل با همان محتوا اما یک نسخه متفاوت داشته باشیم . گوگل بهترین شیوه طراحی سایت برای موبایل را طراحی واکنش گرا می داند.

در طراحی سایت واکنش گرا ، وب سایت با توجه به نوع نمایشگر مخاطب چیدمان و استایل خود را تغییر می دهد. در طراحی سایت واکنش گرا ، سایت در موبایل و کامپیوتر ما دو نمایش متفاوت داریم که هر دو متناسب با صفحه نمایشگر مخاطب می باشند.

واکنشگرا بودن از اصول سئو سایت می باشد . بسیاری اعتقاد دارند برای طراحی سایت ، ابتدا باید سایت را برای موبایل طراحی کرد و سپس آنرا برای کامپیوتر بهینه کرد  ( بر خلاف روش مرسوم طراحان سای )

 

سرعت مناسب لود سایت در موبایل

دستگاه های موبایل نسبت به کامپیوترها پردازنده آهسته تری دارند، به همین خاطر سرعت لود سایت روی موبایل پائین تر از کامپیوتر هست . سایت باید حتی روی گوشی موبایل نیز از سرعت لود مناسبی برخوردار باشد. این هم برای تجربه کاربری مخاطبان مفیدی می باشد و هم گوگل به آن توجه و رتبه بالاتری برای سایت در نظر می گیرد .

 

سه اصل مهم سئو سایت

ما تا اینجا سه اصل مهم سئو سایت را که مانند پایه های سئو هستند را مطرح کردیم .

  • محتوای سایت
  • سرعت لود سایت
  • بهینه سازی برای موبایل

 

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند.

موتورهای جستجو قبل از اینکه جستجوئی انجام شود باید اطلاعات وب ( تمام وب سایت ) را جمع آوری کنند. این مهم را ربات گوگل انجام می دهد. ربات گوگل از طریق لینک های موجود سایت و صفحات جدید را پیدا می کند و آن صفحات را پیمایش و جمع آوری می کنند . در مراحل بعد موتور جستجو اطلاعات را نمایه یا ایندکس و سپس آنها را رتبه بندی می کند.

سئو تکنیکال از اصول سئو

دانستن نحوه کار موتورهای جستجو و ربات آنها باعث می شود ما سئو را بهتر درک کنیم و اصول سئو را بهتر انجام دهیم.

ربات گوگل ، برای هر صفحه از سایت زمانی را برای پیمایش قرار می دهد. این زمان اگر سایت کند باشد ، ربات گوگل هم به کندی می تواند صفحه را پیمایش می کند، این بزرگترین مانع سئو است . وقتی ربات گوگل نتواند صفحه ای را پیمایش و اطلاعات آنرا جمع آوری کند ، آن صفحه هر چقدر هم محتوای عالی داشته باشد ، هیچگاه در نتایج جستجو نخواهد بود.

یکی از اصول سئو بر طرف کردن موانع پیمایش ، درک و جمع آوری ربات گوگل است . این مبحث بخش مهمی از سئو به نام سئو تکنیکال می باشد . سئو تکنیکال باید توسط فردی حرفه ای انجام شد . برای تست و آنالیز و رفع ایرادات وب سایت نیاز است ، فرد هم از سئو و هم از هاستینگ و هم طراحی سایت ، سررشته داشته باشد .

 

ناوبری مناسب و لینک های داخلی از اصول سئو سایت

یکی از فاکتورهای اساسی سئو که کمتر به آن توجه می شود ، ساختار اطلاعات و نحوه درستی به آنها در سایت می باشد . ممکن است شما مطلب عالی دارید ، اما کاربر به سختی می تواند آن صفحه را بیابد و اصولا شما منوبندی و لینک های داخلی را به درستی انجام نداده اید ، پس تولید محتوا نیاز به کمک دارد.

اصول سئو سایت و ناوبری و لینک های داخلی
اصول سئو سایت و ناوبری و لینک های داخلی

 

سایت خود را مسطح کنید “Flatten your website”

چگونگی سازماندهی اطلاعات به دسته ها ، صفحات و صفحات فرعی در وب سایت و نحوه پیوند آنها به یکدیگر معماری سایت یا معماری اطلاعات نامیده می شود. معماری سایت به دو حالت تقسیم می شود: معماری سایت مسطح و معماری سایت عمیق. سایتهای عمیق تمایل به از بین بردن ارزش لینک دارند ، تا حدی به این دلیل که موتورهای جستجو صفحات سطح بالاتر را مهمتر می دانند.

نمودار بالا یک سایت عمیق ، با چهار لایه را نشان می دهد. گوگل فرض می کند که صفحات دسته بندی مهم ترین هستند ، زیرا از صفحه اصلی ، مرورگرهای وب گوگل ابتدا با صفحات دسته بندی روبرو می شوند. اگر اکثریت محتوای شما 3 کلیک یا بیشتر از صفحه اصلی شما فاصله داشته باشد ، موتورهای جستجو این صفحات “پایین” را اهمیت کمتری می بینند و حتی ممکن است آنها را فهرست بندی نکنند. هر چه ساختار سایت شما مساعدتر باشد ، موقعیت آن برای رتبه بندی بهتر بهتر است و باعث می شود صفحات شما در فهرست موتورهای جستجو باقی بمانند تا توسط جستجوگران پیدا شوند.

این سایت عمیق است ، مسطح نیست.

نتیجه می گیریم توجه و ساختار مناسب اطلاعات یا معماری مناسب اطلاعات از اصول مهم سایت می باشند.

 

ارزشمندترین کلمه کلیدی خود را  عنوان صفحه  قرار دهید

برچسب عنوان مهمترین عنصر روی صفحه برای بهینه سازی کلمات کلیدی است ، بنابراین اگر آن کلمه کلیدی در ابتدای برچسب عنوان (اغلب عنوان پست) ظاهر می شود ، پست شما بیشترین شانس را برای رتبه بندی یک کلمه کلیدی دارد. همچنین مطمئن شوید که سایر پست هایی که به این پست پیوند می دهند از این کلمه کلیدی به عنوان متن پیوند خود استفاده می کنند (آنچه SEO ها آن را “متن لنگر” می نامند).

 

 

لینک سازی داخلی

ایجاد لینک های داخلی تکنیکیست که می توان در هنگام انتشار محتوا از آن استفاده کرده و به دیگر محتواهای مرتبط لینک داد. این کار موجب انتقال کاربران به دیگر نقاط وب سایت شده و سیگنال خوبی از دید گوگل محسوب می شود. در واقع این کار نرخ پرش از سایت را پائین می آورد که می تواند در رتبه بندی سایت تاثیر ویژه ای داشته باشد .

هیچ صفحه را بدون لینک نگذارید و فراموش نکنید که به هر صفحه ای لینک بدهید . صفحاتی که لینک دریافت نکنند ، صفحات یتیم می باشند و در اینترنت یافت نمی شوند ، یادآوری می کنم که ربات های گوگل از طریق لینک های موجود صفحات دیگر را کشف می کنند و نداشتن لینک به یک صفحه باعث ناپدید شدن آن صفحه از نظر ربات گوگل می شود و هیچگاه در نتایج گوگل نخواهد آمد .

اهمیت نقشه سایت Sitemap در سئو سایت

البته ما می توانیم با ساخت نقشه سایت یا همان SITEMAP ، مطمئن شویم که تمامی صفحات سایت را به ربات گوگل معرفی کرده ایم . فایل نقشه سایت ، اهمیت بالائی در پیمایش و ایندکس صفحات سایت و شناسائی آنها توسط موتورهای جستجو بازی می کند .

 

لینک های داخلی دارای مزایایی هستند:

کاربران را علاقه مند به دیدن دیگر صفحات سایت می کند.

هر چقدر ارتباط بین محتواها بیشتر بوده و از انکرتکست مناسبی استفاده شده باشد، احتمال دست یافتن به این نتیجه افزایش خواهد یافت. همچنین با این رویه، از بانس ریت وب سایت کاسته خواهد شد.

موجب افزایش رتبه در جستجوی برخی کلمات کلیدی می گردد.

به عنوان مثال این محتوا با عبارت مبانی سئو در ارتباط است . با لینک دادن به این عبارت در صفحات مرتبط به گوگل خواهیم گفت که این پست با پست مبانی سئو در ارتباط بوده و به آن محتوا در جستجوی عبارت مبانی سئو رتبه بهتری دهد. البته برخی از کارشناسان سئو پیشنهاد داده اند که از انکرتکست های متنوعی برای لینک دادن به یک صفحه استفاده کنیم، چرا که استفاده از یک انکرتکست ثابت ممکن است از دید گوگل حرکت مشکوکی ارزیابی شود.

موجب پیمایش و ایندکس تمام محتوای سایت می گردد.

با وجود لینک های داخلی، ربات های گوگل گردش بهتری در سایت داشته و در نتیجه ایندکس بهتری از سایت شکل می گیرد. همچنین تعداد لینک های داخلی به یک صفحه، پارامتری برای ارزیابی میزان اهمیت یک صفحه نیز محسوب می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید