فروتنی یک کیفیت مهم رهبری است

فروتنی یک کیفیت مهم رهبری است

موفق ترین رهبران جهان مغرور نیستند و تصور نمی کنند همه چیز را می دانند. دریابید که چرا فروتنی یکی از مهمترین ویژگی های یک رهبر بزرگ است.

چرا فروتنی یک کیفیت رهبری مهم است | برنارد مار
وقتی به ویژگی‌های یک رهبر بزرگ فکر می‌کنید، ممکن است «تواضع» بلافاصله به ذهنتان خطور نکند. اما همانطور که مشخص است، فروتنی یک مهارت بسیار مهم برای رهبران است.

آنجلا سبالی، نویسنده کتاب «رهبر شجاع» و یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل Personify Leadership، می‌گوید که رهبران متواضع به جای روی خودشان، بر تصویر بزرگ‌تر سازمان و تیم خود متمرکز هستند.

سبالی می گوید: «تواضع در مورد به حداقل رساندن خود و به حداکثر رساندن هدف بزرگتری است که شما نماینده آن هستید. “وقتی به تواضع به این شکل فکر می کنید، به یک شایستگی حیاتی در رهبری تبدیل می شود زیرا تمرکز را از “من” به “ما” می گیرد. رهبران با فروتنی ما را درگیر می کنند و به ما احساس هویت و هدف می دهند.”

بیایید کشف کنیم که فروتنی چیست و در مورد روش‌های عملی صحبت کنیم که می‌توانید این ویژگی مهم رهبری را بیشتر پرورش دهید.

فروتنی چیست؟
فروتنی – این باور که شما همه پاسخ ها را ندارید و باهوش ترین فرد در هر اتاق نیستید – نقطه مقابل تکبر است. همه چیز در مورد پذیرش نقاط قوت و ضعف خود و درک نقاط قوت و ضعف افراد اطرافتان است.

رهبران متواضع دائماً به دنبال راه‌هایی برای ارتقای دیگران، حمایت از همکاری در تیم‌ها و برانگیختن اعتماد می‌گردند، زیرا دائماً به وعده‌های خود عمل می‌کنند و سخنان خود را با عمل پشتیبانی می‌کنند. طبق تعریف، رهبران متواضع همچنین فرض می‌کنند که همه چیز را نمی‌دانند و مدلی از یادگیری و گوش دادن مادام‌العمر را تضمین می‌کنند که آنها را قابل آموزش و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد.

در واقع، یک نظرسنجی از شرکت‌های محصولات رایانه‌ای در مجله مدیریت نشان داد که وقتی یک سازمان رهبران فروتنی داشته باشد، منجر به همکاری بهتر و تیم‌هایی با عملکرد بالاتر می‌شود.

7 راه برای پرورش فروتنی به عنوان یک رهبر
مردم را تشویق کنید تا صحبت کنند. به تفاوت‌های طبیعی نظراتی که از درون تیمتان می‌آیند، احترام بگذارید و در جهت حمایت از بهترین ایده‌ها، صرف نظر از اینکه از یک مشارکت‌کننده فردی یا یک مدیر اجرایی C-Suite باشد، تلاش کنید.
وقتی تیم شما موفق شد، سهم دیگران را بشناسید. رهبران متواضع قبل از اینکه خود را به رسمیت بشناسند به اعضای تیم خود اعتبار می دهند.
اشتباهات خود را بپذیرید. وقتی همه چیز اشتباه می شود دیگران را سرزنش نکنید. متوجه شوید که چه چیزی اشتباه بوده و مسئولیت آن را بپذیرید تا بتوانید خود را مسئول بدانید و تغییراتی را در آینده ایجاد کنید. علاوه بر این، زمانی که کارمندان خود مرتکب اشتباه می شوند شرمنده نباشید.
مایل به پذیرش بازخورد سازنده باشید. رهبران متواضع تشخیص می دهند که کاری در حال پیشرفت هستند. برای پرورش فروتنی، پذیرای بازخورد صادقانه باشید و پاسخ‌های متفکرانه نشان دهید.
به یک شنونده فعال تبدیل شوید. افراد فروتن با دقت گوش می دهند و واقعاً علاقه مند به یادگیری از دیگران هستند. وقتی دیگران در حال صحبت کردن هستند تلفن خود را زمین بگذارید، بدون قضاوت گوش دهید، سؤالات بعدی بپرسید و از وسوسه قطع کردن صحبت خودداری کنید.
برای نظرات، بینش ها و ایده های دیگران باز بمانید. برای مثال، اگر جلسه‌ای را برگزار می‌کنید، قبل از اینکه ایده‌های خود را بیان کنید، به دیگران اجازه دهید درباره یک سؤال یا موضوع بررسی کنند.
یک یادگیرنده مادام العمر شوید. همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد، و رهبران فروتن تشخیص می دهند که همه چیز را نمی دانند. مهارت‌های شما همیشه نیاز به تجدید خواهند داشت، بنابراین فرهنگ یادگیری مادام‌العمر را ایجاد کنید و به دنبال فرصت‌های آموزشی و توسعه در سراسر سازمان خود باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید