سرعت سایت چیست – چرا مهم است و چگونه سرعت را بهینه کنیم

سرعت سایت چیست ، زمانی که ما منتظر هستیم تا یک سایت به صورت کامل لود شود ، آیا سرعت سایت یک عدد ثابت است ، خیر ، سرعت لود سایت ممکن است روی هر کامپیوتر متفاوت باشد و حتی ممکن است در هر سایت روز یک عدد نمایش سرعت سایت باشد.

خوشبختانه امروز ابزارهای فراوانی برای تست سرعت سایت وجود دارد ، مثلا وب سایت gtmetrix.com  علاوه بر نشان دادن سرعت سایت ، عوامل کند کننده سایت را نمایش می دهد ، راهنمایی بسیار مفیدی برای بهینه سازی سرعت سایت می باشد .


از زمان پیدایش، وب جهانی با سرعت بی سابقه ای تکامل یافته است و هر روز به تکامل خود ادامه می دهد. امروز، ما شاهد فشار وب برای سریعتر کردن خود هستیم.

امکان مصرف سریع و کارآمد محتوا توسط تعداد روزافزون تلفن همراه و سایر دستگاه هایی که روزانه به اینترنت دسترسی دارند.

هنگامی که وب برای اولین بار متولد شد، همه چیز بسیار ساده بود، وب فقط متن را نمایش می داد، از این رو HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن). تکنسین های وب را وب مستر می نامیدند.

در نهایت، یک تگ “تصویر” پیشنهاد شد که در زبان HTML (HyperText MarkUp) گنجانده شود. این امر درهای جدیدی را برای خلاقیت و طراحی در وب گشود و تکنسین های وب به طراحان و توسعه دهندگان وب چیره دست شدند.

با رشد وب و بهبود شیوه های جدید پیرامون طراحی و تجربه آن شروع به ظهور کردند. توسعه وب سایت چیست؟ و چگونه به تکامل خود ادامه خواهد داد؟ امروز که نحوه استفاده از وب سایت ها را بررسی می کنیم – تمرکز جدیدی را به تجربه کاربر اختصاص می دهیم. تمام مشاغل اکنون به تسلط بر جزئیات دقیق نحوه استفاده مردم از وب سایت هایی که ما ایجاد می کنیم اختصاص داده شده است. و همچنین، چگونه می توانیم تجربه آنها را برای ارائه نتایج سودمند متقابل برای شرکت ها و مشتریان بهبود بخشیم.

سرعت سایت، عملکرد سرعت صفحه چیست؟
چگونه می توانم سرعت بارگذاری وب سایت خود را اندازه گیری کنم؟
آیا سرعت سایت بر رتبه بندی موتورهای جستجو در گوگل تأثیر می گذارد؟
چگونه می توانم وب سایت خود را برای بارگذاری سریعتر بهینه کنم؟
کامپیوتر در جیب شما

زمانی که آیفون توسط استیو جابز در سال 2007 معرفی شد، بلافاصله پس از آن رویه جدیدی در طراحی وب به نام طراحی واکنش گرا یا پاسخگوی  موبایل (mobile responsive) دنبال شد.

شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان تلاش کردند تا وب‌سایت‌های خود را روی صفحه نمایش کوچک‌تر کار کنند و دستگاه‌های تلفن همراه به‌عنوان نوع جدیدی از سخت‌افزار معرفی شدند که محتوای وب را مصرف می‌کنند. تلفن‌ها طبیعتاً دستگاه‌های کوچک‌تری هستند، به این معنی که می‌توانند فناوری‌های کمتری را در خود جای دهند که گشت‌وگذار در وب را مانند سرعت اینترنت، فرآیندی کارآمدتر، به فرآیندی کندتر تبدیل می‌کند.

امروزه تلفن های همراه به عنوان مصرف کنندگان اصلی وب از دستگاه های دسکتاپ پیشی گرفته اند. این بدان معناست که مرحله بعدی وب جهانی سرعت و عملکرد سایت است.

سرعت سایت، عملکرد سرعت صفحه چیست؟

برای درک سرعت سایت باید چند اصطلاح جدید را وارد فرهنگ لغات خود کنیم. سرعت، لحظه‌ای را اندازه‌گیری می‌کند که محتوا روی صفحه بارگذاری می‌شود. سرعت سایت سرعت تمام صفحاتی است که سایت شما را تشکیل می دهند. سرعت صفحه سرعت هر صفحه در سایت شما است.

ممکن است قبلاً صحبت های آنلاین در مورد سرعت سایت شنیده باشید زیرا توسعه دهندگان شروع به توجه بیشتر به موضوع می کنند. یکی از محرک های اصلی تلاش برای سرعت، گوگل است. برای این تلاش، آنها ابزارهای جدیدی برای اندازه گیری سرعت بارگذاری یک وب سایت و معیارها و واژگان جدیدی برای توصیف جنبه های مختلف فرآیند بارگذاری ایجاد کرده اند.

چگونه می توانم سرعت بارگذاری وب سایت خود را اندازه گیری کنم؟

تعدادی ابزار برای تولید گزارش‌هایی در مورد سرعت وب‌سایت، Google Page Speed ​​Insights، Chromes Lighthouse Report، Googles Mobile Speed ​​Test و GT Metrix در دسترس هستند.

علاوه بر این، گوگل مرجعی برای توسعه همه چیز در وب سایت web.dev ایجاد کرده است که هدف آن آموزش عموم در مورد جزئیات دقیق بهینه سازی عملکرد است.

“هیچ معیار واحدی وجود ندارد که تجربه کاربری سریع را اندازه گیری کند.”

– گوگل

 

ایجاد ابزارهای اندازه گیری سرعت سایت تنها نقطه شروع بود. اکنون، ما شاهد ادغام نتایج در محصولات Google مانند Google Analytics و Search Console هستیم. این باعث می شود سرعت سایت به عنوان یک عامل برجسته در چگونگی تأثیر کند عملکرد بر تجربه کاربر و در نهایت تأثیر منفی بر برند یا تجارت شما قرار گیرد. با در دسترس قرار دادن این اطلاعات، کارشناسان تجزیه و تحلیل، بخش بازاریابی و توسعه دهندگان به طور کامل مجهز خواهند شد تا عملکرد وب سایت خود را بهبود بخشند و همه این تلاش ها را در اولویت قرار دهند.

آیا سرعت سایت بر رتبه بندی موتورهای جستجو در گوگل تأثیر می گذارد؟

از سال 2018 گوگل به استراتژی نمایه سازی موبایل اول روی آورده است. این بدان معنی است که محصولات نتایج توسط خزیدن Google برای نتایج تلفن همراه در اولویت قرار می گیرند.

“سایت موبایل کند تجارت شما را محدود می کند”

– گوگل

اگر استراتژی سئوی شما باد در بادبان قایق بادبانی شما است، تصور کنید که داشتن یک وب سایت با بارگذاری سریع باد بیشتری را در آن بادبان ایجاد می کند. یک وب سایت موبایلی با بارگذاری سریع تجربه خوبی را برای کاربر فراهم می کند و بنابراین می تواند به استراتژی کلی سئوی شما ارزش بیافزاید.

چگونه سرعت سایت را افزایش دهیم؟

خبر خوب این است که برای درک سرعت و عملکرد، نیازی نیست که یک توسعه دهنده وب باشید. ما می توانیم شروع به تجزیه و درک مفاهیم و محیط های کلی کنیم

 

که برای کاربران برای تجربه وب سریع مورد نیاز است.

وب سایت ها برنامه های کاربردی هستند
ما تمایل داریم که وب‌سایت‌ها را متفاوت از برنامه‌ها بدانیم، زیرا به جای دانلود برنامه در تلفن یا رایانه، از آنها در مرورگر خود بازدید می‌کنیم. اما از بسیاری جهات، وب سایت ها و برنامه ها در واقع بسیار شبیه به هم هستند. بلوک های سازنده وب HTML، CSS و جاوا اسکریپت هستند و مرورگر کاربر سیستم عامل است. امروزه از این تجربیات به عنوان SPA (Single Page Web Application) یاد می شود. چه وب سایت شما در حال حاضر SPA است یا خیر، مهم است که در مورد همه وب سایت ها به عنوان برنامه هایی که روی یک سیستم عامل اجرا می شوند فکر کنید. این به شکل دادن به تفکر ما در جهت درست کمک می کند زیرا ما بر روی جزئیات دقیق تجربه کاربری وب سایت خود تمرکز می کنیم. به یاد داشته باشید که مرورگر فقط می‌تواند HTML، CSS و جاوا اسکریپت را بخواند – و در نهایت هر ابزار، زبان یا چارچوبی که برای ایجاد سایت شما استفاده شده است – آنها به این 3 بلوک اصلی کامپایل می‌شوند تا کدی را ایجاد کنند که مرورگر بتواند آن را بفهمد تا نمایش داده شود. صفحه وب.

با یک تحلیل شروع کنید
از تعدادی از ابزارهای تست موجود دیدن کنید و شروع به ایجاد لیستی از اصلاحات توصیه شده برای سریعتر کردن هر صفحه در سایت خود کنید.

هنگامی که یک گزارش جامع تهیه کردید، می‌توانید یافته‌های خود را به اشتراک بگذارید و توصیه‌هایی را ارائه دهید که بر سرعت بارگذاری وب‌سایت تأثیر می‌گذارد.

طبق گزارش GT Metrix مهمترین معیارهایی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

زمان بارگذاری کامل Fully loaded time – میانگین زمان بارگذاری کامل 7.0 ثانیه است

حجم کل صفحه Total Page Size  – میانگین حجم کل صفحه 3.22 مگابایت است

درخواست ها Requests – میانگین تعداد درخواست ها 87 است

استانداردهای کد و تحویل را بررسی کنید

پس از اولین تجزیه و تحلیل، ممکن است عواملی را مشاهده کنید که منجر به موارد اقدام خاص کد می شود. اینها به چهار دسته اصلی مربوط به نحوه ارائه نشانه گذاری HTML برای نمایش صفحه تقسیم می شوند. این موارد مربوط به کد شامل عملکرد، بهترین شیوه‌ها، دسترسی و سئو خواهد بود. اجرای این موارد احتمالاً باید توسط تیمی از توسعه دهندگان آگاه در این زمینه ها انجام شود.

میزبانی سریع و قابل اعتماد را انتخاب کنید Choose Fast, Reliable Hosting

وب سایت ها باید روی سروری میزبانی شوند که به راحتی در دسترس باشد. هنگام انتخاب یک سرور میزبانی برای پروژه یا سایت خود، انتخاب مقرون به صرفه ترین گزینه می تواند وسوسه انگیز باشد. در عوض، یک محیط میزبانی را در نظر بگیرید که دارای منابع کافی مانند RAM، CPU و پهنای باند باشد تا دارایی ها را سریع و قابل اعتماد به کاربران برنامه شما ارائه دهد.

هنگام انتخاب یک پلت فرم میزبانی برای سرعت، به خاطر داشته باشید که پاسخ سرور بر حسب زمان تا اولین بایت (TTFB) اندازه گیری می شود، تعداد میلی ثانیه ای که سرور برای پاسخ به یک درخواست و ارائه اولین بایت برنامه شما نیاز دارد. عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است بر TTFB تأثیر بگذارد، اما قانون کلی این است که هر چه این عدد کمتر باشد، برای سرعت بهتر است. علاوه بر این، میزبانی دارایی‌های ثابت در یک شبکه تحویل محتوا (CDN) می‌تواند در صورت درخواست، تحویل دارایی‌ها را تا حد زیادی سرعت بخشد.

شبکه تحویل محتوا Content Delivery Network چیست؟

شبکه تحویل محتوا یا CDN  اساساً شبکه ای از سرورهای پراکنده جغرافیایی است. این با ارائه سرورهای جایگزین برای کاربران برای دانلود محتوای ثابت مانند تصاویر و جاوا اسکریپت کار می کند. این سرورها در سراسر جهان پخش شده اند، بنابراین از نظر فیزیکی به کاربران شما نزدیکتر هستند و به دلیل کاهش انتظار، پاسخگویی و زمان دانلود سریعتر محتوا را تضمین می کنند، بنابراین سریعترین تجربه سایت را ارائه می دهند.

سیستم مدیریت محتوای خود را مرور کنید

امروزه اکثر وب سایت ها با کمک یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) به عنوان مثال وردپرس ساخته می شوند. در حال نوشتن وردپرس در حال حاضر 40 درصد از تمام وب سایت ها را تامین می کند، که بیش از یک سوم کل وب است و به احتمال زیاد وب سایت شما احتمالاً روی وردپرس اجرا می شود. به دلیل محبوبیت وردپرس، دانش زیادی وجود دارد و افزونه‌های زیادی در دسترس است که ایجاد یک وب‌سایت کاربردی با امکانات کامل را آسان می‌کند. با این حال، افزونه ها ممکن است CSS و جاوا اسکریپت اضافی را وارد کنند که ممکن است به عملکرد آسیب برساند.

علاوه بر این، تیم نرم افزار هسته وردپرس به طور مداوم به روز رسانی های امنیتی و عملکردی را ارائه می کند. انجام این به روز رسانی ها برای حفظ عملکرد روان سایت شما توصیه می شود. همین امر در مورد به روز رسانی افزونه وردپرس نیز صدق می کند.

در نهایت، وردپرس دارای یک محیط سرور امن است که برای سریع نگه داشتن سایت ها مناسب است. به عنوان مثال، به‌روزرسانی‌های منظم باید نصب شوند و مجوزها برای امنیت به درستی تنظیم شوند. صفحه سلامت سایت وردپرس فهرستی از توصیه ها و راه حل ها برای حفظ عملکرد روان سایت شما دارد.

بهینه سازی Assets و تصاویر را خودکار کنید

دارایی ها یا تصاویر مورد نیاز برای برنامه شما در مرورگر شما دانلود می شود تا به عنوان یک صفحه وب نمایش داده شود. برای مثال، هر تصویری که در وب‌سایت آپلود می‌شود، قابلیت اتوماسیون را دارد و از فشرده‌سازی و اندازه‌بندی صحیح آن‌ها اطمینان می‌یابد. به این ترتیب، حدس و گمان را از فرآیند خارج می کند، شما می دانید که هر بار که یک تصویر به صفحه وب شما اضافه می شود، قبلاً مقدار کاملاً دقیق فشرده شده است.

 

 

قسمت های قابل مشاهده صفحه خود را اولویت بندی کنید

یک مفهوم پیشرفته تر در بهینه سازی صفحه وب، اولویت بندی محتوایی است که هنگام بارگیری صفحه برای کاربر قابل مشاهده است. این بدان معناست که هر محتوایی که کاربر باید برای دیدن آن پیمایش کند، باید تا زمانی که کاربر واقعاً صفحه را به پایین پیمایش کند، به تعویق بیفتد. این مفهوم به عنوان “بارگذاری تنبل (هوشمندانه) یا (lazy loading) ” نامیده می شود و به ویژه هنگامی که با تصاویر استفاده می شود موثر است. در حالی که هنوز هم می‌توان تقسیم کد برای تحویل به این روش دشوار باشد، مرورگرهایی مانند کروم اکنون API را پیاده‌سازی می‌کنند تا امکان دسترسی آسان‌تر به این شیوه‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم کنند.

همچنین مهم است که نوع دستگاهی را در نظر بگیرید که به وب‌سایت شما دسترسی پیدا می‌کند و برای دستگاه‌های کندتر و اتصالات اینترنتی، محتوا را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که نیازی به ارائه تصاویری با اندازه مشابهی که یک کاربر دسکتاپ دریافت می‌کند نیست، و شاید در برخی موقعیت‌ها ممکن است انتخاب کنید که به هیچ وجه از دارایی‌های خاصی استفاده نکنید.

اطلاعات تحلیلی، کوکی‌ها و ردیاب‌های خارج از صفحه را درک کنید

ابزارهایی که داده های تحلیلی در مورد استفاده از برنامه ما را در اختیار ما قرار می دهند فوق العاده هستند تا بینش کلیدی در مورد نحوه استفاده افراد از برنامه ما به ما ارائه دهند. با این حال، کدهای رهگیری ذاتاً دارای برخی هزینه‌ها هستند. هنگامی که یک کد جاوا اسکریپت را به برنامه خود اضافه می کنید، سپس منابع بیشتری را در صفحه شما دانلود می کند. شما هیچ کنترلی روی آن منابع ندارید، به این معنی که نمی توانید آنها را بهینه کنید. این باعث کاهش سرعت برنامه شما می شود.

«ردیاب‌ها شما را به صورت آنلاین دنبال می‌کنند تا اطلاعاتی درباره عادت‌ها و علایق مرور شما جمع‌آوری کنند. این ردیاب‌ها در تبلیغات، ویدیوها و سایر محتوای درون صفحه پنهان هستند.»

– موزیلا

ردیاب‌ها همچنین می‌توانند داده‌های ارزشمندی را درباره کاربران شما در اختیار اشخاص ثالث قرار دهند، که همچنین به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات اجازه می‌دهد شما را در سراسر وب دنبال کنند. برای مبارزه با کاهش بالقوه سرعت سایت با ردیاب های متعدد، بهترین کار این است که یک خط مشی برچسب گذاری داشته باشید که ضرورت کدهای ردیابی موجود در سایت شما را بررسی کند. علاوه بر این، پیاده‌سازی Google Tag Manager برای مدیریت برچسب‌ها و اطمینان از بارگذاری آن‌ها فقط در صفحات خاص، به جای ردیابی عمومی مفید است.

بهینه سازی یک سفر است، نه یک مقصد

مراحل ذکر شده در بالا باید برای دریافت دانش اولیه و درک بهینه سازی عملکرد وب سایت کافی باشد. به خاطر داشته باشید که این یک فرآیند است و برای بررسی عملکرد خود برای یافتن راه‌های جدید برای بهبود سرعت سایت خود، دوباره بازگردید. آنچه در آخر می توان اضافه کرد که گاهی باید دید  خود را نصبت به طراحی تغییر دهیم ، سایت های شلوغ و پر از عکس شاید بهترین انتخاب ما نباشد ، می تواند از طراحی های مدرن ، گویا ، خوشایند و با سرعت بالا بهره گرفت .

سری به صفحه خدمات طراحی سایت حرفه ای ما بزنید

لینک صفحه : طراحی سایت حرفه ای 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید